De verklarende woordenlijst, glossary in het Engels, opent in een nieuw browservenster. Daardoor kunt U, na bladeren in dit boekwerk, zonder omwegen terug gaan naar de tekst die aanleiding gaf tot het gebruik van deze lijst.
Deze lijst is een onderdeel van de webpagina van Stichting Milijuli.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Tangdu
Een steeltrommel met twee vellen.

Tara
Tara is een vrouwelijke verschijningsvorm van Avalokiteshvara. Er zijn 21 verschillende gedaanten in alle denkbare kleuren. De bekendste zijn de Witte Tara en de Groene Tara. De Blauwe (Nilo) Tara heeft als alternatieve namen: Ugra tara en Ekajata. De Witte Tara is de godheid van het handelen en de Groene Tara is de godheid van het moederschap.
De naam Tara betekent letterlijk 'Redster'.

Tarjani mudra
Dit is de mudra van bedreiging of waarschuwing. Dit is de opgestoken wijsvinger, waarbij de andere vingers in de vuist zitten. De meeste kwade godheden tonen deze mudra.

Tar-shing
De ca. 9 meter lange paal in het centrum van de cham-ra (binnenplaats voor een Gompa).

Tihar festival
Het vijfdaagse Tihar of Lichtjesfestival komt in belangrijkheid op de tweede plaats, achter het Dasain festival. Het valt op eind october/begin november en volgt daarmee snel op Dasain. Het is niet vreemd dat de scholen dan meestal een hele maand vakantie hebben.
Tijdens dit festival wordt vooral de godin Laxmi, de godin van de overvloed en rijkdom, vereerd. De huizen krijgen een grondige schoonmaakbeurt en worden speciaal verlicht om de godin goed te kunnen ontvangen, wanneer ze een bezoek wil brengen. Men gelooft dat zij zeker het schoonste en mooist verlichtte huis zal bezoeken. Het effect van de verlichting wordt versterkt doordat het tijdens het festival nieuwe maan wordt
Op de eerste dag offert men rijst aan de kraaien, die door Yama, de god van de dood, gezonden worden als 'Boodschappers van de Dood'.
Op de tweede dag worden de honden geëerd met tika's en bloemenkransen. Honden leiden in Nepal veelal een zelfstandiger leven dan bij ons en je ziet dan ook dat ze die plotselinge aandacht nogal verdacht vinden. Maar honden bewaken ons erf en goed en in de onderwereld gidsen ze de geesten van de overledenen over de rivier des doods. Dus ze moeten niet vergeten worden.
Op de derde dag wordt speciale aandacht besteed aan de koeien. Dit is ook de speciale Deepawali-dag, waarop de godin Laxmi de mooist verlichtte huizen zal bezoeken. In de avond-uren komen groepen meisjes bij elkaar. Ze trekken dan van huis tot huis en zingen een speciaal lied (Bhailo), waarmee ze het huis zegenen. Als tegenprestatie verwachten ze wat geld of zoetigheid.
Op de vierde dag, ook wel Goru Tihar genoemd, worden de ossen geëerd, omdat ze zo goed helpen bij het werk op het land. Dit is ook de dag dat men meer aandacht besteed aan zichzelf en voor de Newari bevolkingsgroep is het Mha puja, de dag waarop ze hun Nieuwjaar (Nepal Sambat) vieren. Dit is ook de dag dat de mannelijke bevolking van deur tot deur gaat en het huis, in ruil voor een beloning of versnapering, zegent met een lied dat Deusi or Deusuray genoemd wordt. In zo'n Deusi lied eindigt elke zin met het woord Deusuray. Het ontvangen geld wordt besteed aan een picnic of bijvoorbeeld het aanleggen van een nieuw pad naar een afgelegen dorp.
De vijfde en laatste dag van Tihar is Bhai Tika Dag. Op deze dag komen broers en zussen bij elkaar om tijdens een ceremonie een tika te plaatsen op het voorhoofd van de ander. Men wenst elkaar een lang en gelukkig leven en hangt elkaar bloemenkransen om. Zussen geven hun broer een speciaal cadeau dat Sagun wordt genoemd en is gemaakt van gedroogde vruchten noten en snoep. Broers geven hun zussen cadeaux, zoals kleren en geld

Torana
Versiering van houtsnijwerk, in een halve cirkel, en van oudsher boven de ingang van een hindu tempel. Vaak met in de top een afbeelding van de slangen verslindende Chhepu. De torana moet bezoekers met slechte bedoelingen weren. Thans vindt men ook torana's boven deuren van andere gebouwen.

Torma
Torma zijn boeddhistische offergaven, gemaakt van deeg en gekleurde boter.

Tra-pa
De leerling van een Lama.

Trimurti
De Trimurti is in de Hindoe godenwereld de 'Drie-Eenheid' van de goden Brahma, Vishnu en Shiva.

Trungram traditie
Trungram is een sub-traditie van de Kagyu-stroming binnen het Tibetaanse Boeddhisme. Dit zijn de zogenaamde rood-hoeden.
De Trungram taditie baseert zich op de leerstellingen van de yogi Milarepa

Tse-bum
Een vaas met wijwater (Tu), afgesloten met een deksel met pauwenveer. Wanneer men het wijwater in de vaas vervangt door het Sherpa bier Chang dan verandert de naam van de vaas in Tse-chang.

Tu
Wijwater, levenswater.