Yanghi Sherpa

In maart 2016 sluit Pem Doma de grotere zus van Yanghi, haar opleiding af op HIMS. Ze wilde graag een twee jarige opleiding gaan volgen in de toeristen sector. De ouders van beide kinderen wonen al geruime tijd weer in het bergdorp Duble. Dit zou betekenen dat Yanghi alleen over zou blijven in Kathmandu. Gezien haar jonge leeftijd moesten we op zoek naar een andere oplossing. De kwaliteit van HIMS was de afgelopen 2 jaar sterk achteruit gegaan en intern op school vonden wij als stichting, geen goede oplossing. Een kind hoort in een gezinssituatie op te groeien. We zijn op zoek gegaan naar een alternatief en hebben dit gevonden bij de Nederlandse stichting Sathiko Sath. Na een gesprek heeft Anita in december 2015 een bezoek gebracht aan – Ratna Kaji, manager van de Sathiko Sath -huizen en de – Little Angels’ School: Adres: Hattiban, Lalitpur. Website:www.las.edu.np. De eerste indruk was zeer positief, zowel op school als in het tehuis heerste een gemoedelijke sfeer en was er aandacht voor de kinderen. Ratna en zijn begeleiders deden er alles aan om de kinderen een warm tehuis te bieden. Na school krijgen ze, wanneer nodig extra bijlessen, er is een kleine speelplaats achter de woning met een groentetuin. Yanghi is door haar nieuwe school getest en kan in klas 5 instappen. Om alles voor de toekomst van Yanghi geregeld te krijgen hebben we een contract opgesteld, waarin wij als stichting Milijuli ieder jaar een bedrag overmaken naar Sathiko Sath. Ieder jaar word opnieuw bekeken wat de kosten zijn. In het begin heeft Yanghi moeten wennen, maar na een paar weken gaat het lekker  en heeft ze haar draai gevonden.  In het eerste trimester heeft ze voor alle vakken een A of zelfs A+, de hoogste quotering. Dat is dus erg goed nieuws.

Augustus 2017

Ook Nepal heeft te maken met enorme loon- en prijsstijgingen. Een lastige bijkomstigheid is dat het schooljaar loopt van 15 april tot 15 april maar het fiscaal jaar loopt van 15 juli – 15 juli. De aanpassing van schoolgeld loopt per schooljaar en is daarom altijd bekend vóór 1 april. Overigens is het schoolgeld voor het huidige schooljaar even hoog als voor het vorig schooljaar. De aanpassing van de huren van de woningen liggen vast in contracten en zijn dus ook bekend. Maar de aanpassing van de overige posten zijn gerelateerd aan het fiscaal jaar. Helaas is de wisselkoers op dit moment ongunstig voor ons. Dit betekent, dat de kosten dit jaar iets hoger zullen uitvallen.