Op ongeveer 4 uur lopen van Duble ligt het plaatsje Pokali. Hier ligt een healthcentrum, een soort miniziekenhuis cq artsenpost, waar de hele omgeving gebruik van maakt. Dit centrum staat onder toezicht van Namgel Sherpa. Tijdens de aardbeving van 12 mei 2015 is dit centrum zwaar getroffen, Bij de eerste beving was het dak ingestort en zijn diverse muren flink beschadigd. Men dacht in eerste instantie dat dit met een kleine aanpassing en een nieuw dak weer opgebouwd kon worden. Door de stichting Milijuli werd in 2015 voor die reparatie al € 3065 overgemaakt.

2017:

Vanuit het Kathmandu Vieuw Hotel en met daarin gevestigde reisbureau Diamir, vertrokken we met Phuri Sherpa als onze gids, per jeep richting Cirici. Dit was een stevige rit met vele gaten en hobbels. De volgende ochtend begon vroeg met een ontbijt en een lange dag wandelen naar Pokhali.

Eenmaal aangekomen konden we het geheel vernieuwde en uitgebreide regio ziekenhuis bewonderen.

1 ziekenhuis

Er was zelfs een kleine apotheek met een receptie.

2 apotheek

We waren blij om te zien hoe goed dit project was afgehandeld. De diverse ruimtes waren al ingericht als operatiekamer, verloskundige ruimte met het nieuwe kraambed en ziekenhuiskamer met 2 nieuwe bedden.

3 kraambed

We werden vriendelijk uitgenodigd om de nacht door te brengen in een van de kamers.

Inmiddels hebben we begrepen dat het ziekenhuis 2 verdiepingen heeft, waarbij de 2e verdieping tijdelijk de functie heeft van een soort regio bank voor de overheid. Zie verslag herstel woningen en de rode kaarten.

Over het opnieuw opgebouwde ziekenhuis en de goederen is er goed omgegaan met ons geld, welke we als stichting vorig jaar hadden betaald.

Helaas waren er ook wat min punten, hierover hebben we Namgel een mail verstuurd om hem hierover ook in kennis te stellen.

• de plafonds en tevens de vloer van de 2de verdieping waren gemaakt van planken. Hierin zaten grote spleten. Nadeel hiervan is dat wanneer er iemand over de vloer loopt al het stof en vuil door de spleten in de kamers beneden terecht komt. Voor een operatiekamer niet echt geschikt.
  • In een grote bak lagen gebruikte spuiten. In een andere bak op de grond lag nog gebruikt verband en watten met bloed. De tafel die voor diverse doeleinden, denken wij gebruikt werd zag er vies uit.

Hoe dat ze hier in de toekomst mee zullen omgaan kunnen wij niet controleren. We hebben Namgel alleen gewezen op de hygiëne die het met zich meebrengt voor de patiënten en hierover mijn zorg uitgesproken. Hopende dat ze dit oppikken en er iets mee doen.

2016:

Op 24 juni 2016, krijg ik een mooie mail met foto’s toegezonden van Namgel Sherpa. Het ziekenhuis is door hard werken van alle mensen uit de omgeving en donaties vanuit de regering en onze stichting voor tweederde klaar. Ze hebben nog ramen, dakplaten, deuren en de inboedel nodig. Mede door uw donaties, kunnen we het resterende bedrag overmaken, waarmee het te kort van € 6000,= word betaald.

Namgel bedankt iedereen, namens alle mensen uit Pokali en omgeving voor deze mooie bijdrage.

F E D C B A

Voor de wederopbouw

20150515_171619

In december van dat jaar sprak ik ook met Namgel in Kathmandu. Hij had 4 dagen gelopen om mij te spreken. Na de diverse naschokken, bleek van een kleine aanpassing geen sprake meer te zijn. Het gehele ziekenhuis moest als verloren worden beschouwd. Hij had tekeningen meegenomen, welke al goedgekeurd waren door de regering in Kathmandu. Nu het gehele centrum opnieuw opgebouwd diende te worden, wilde ze dit ook meteen uitbreiden van 4 naar 6 lokalen. Totale kosten 2833555,20 Rs ( ongeveer € 24.000,=) We gaan kijken of we dit voor dit jaar nog kunnen realiseren, zodat de mensen uit de bergdorpen niet helemaal naar Kathmandu hoeven voor een medische verzorging en hulp bij een bevalling.

bouwtekening 2

bouwtekening 1