HIMS

2017

In maart 2016 sluit Pem Doma haar opleiding af op HIMS. Ze wil graag een twee-jarige opleiding gaan volgen in de toeristensector. Hiervoor hebben we haar toestemming gegeven.

De ouders van beide kinderen wonen al geruime tijd weer in het bergdorp Duble. Dit zou betekenen dat Yanghi alleen overbleef in Kathmandu. Gezien haar jonge leeftijd moesten we op zoek naar een andere oplossing.

De kwaliteit van HIMS was de afgelopen 2 jaar sterk achteruit gegaan en intern op school vonden wij als stichting, geen goede oplossing.

In maart 2016 word dit project goed afgesloten en gaan Pem Doma en Yanghi over naar het project Educatie.

2016

We laten momenteel (2016) twee kinderen een (kost)school in Kathmandu bezoeken. Dat is de Himalaya International Model Higher Secondary School (HIMS).

IMG_0088

HIMS_20061115-161802_C5D43_

Doma en Yangyi Sherpa zijn de twee kinderen van Kame Sherpa uit het bergdorp Duble. Indien je kinderen naar een school laat gaan, dan is het wel fijn wanneer ze die school ook af kunnen maken. Rekening houdend met het Nepalese schoolsysteem van 10+2 moet je dus voor minimaal 10 jaar, maar het liefst 12 jaar, garant staan.Doma wil onderwijzeres worden. En Yangyi? Wie weet. Ze krijgt in elk geval een kans om zich intellectueel te ontwikkelen. Het zal altijd een discussiepunt blijven wat beter is: de kinderen van het platteland helpen om, op zo jong mogelijke leeftijd, naar het goede onderwijs in de stad te gaan of zich inzetten om het onderwijs op het platteland zodanig te verbeteren, dat een aansluiting op het onderwijs in de steden redelijkerwijs mogelijk is. Beide opties zullen nodig zijn.

Voor de jeugd is deze discussie niet relevant. Als ouder wil je altijd het beste voor je kind. Afwachten tot de situatie op het platteland aan de norm is, is dan een optie die mogelijk erg lang duurt.

Himalaya International Model Higher Secondary School (HIMS) heeft als website http://www.himsschool.com.

Het adres is Narayantar, Jorpati (dichtbij Boudhanath stupa), Kathmandu.

IMG_3227

HIMS is een privé school en is in haar beginjaren gestart met 10 klassen en een kleuterklas. De school is ondertussen opgewaardeerd naar het 10+2 schoolsysteem. Op de HIMS zijn de kinderen full-boarder of day-boarder. Een full-boarder heeft er dag- en nachtverzorging, een day-boarder krijgt er alleen de lunch. Een ander voordeel van HIMS is dat de kinderen, die op jonge leeftijd beginnen, ook Tibetaans kunnen leren. Het motto van de school is: “Inspiring a sense of universal responsibility” – “Opwekking tot een gevoel van universele verantwoordelijkheid”.

Enkele details uit de prospectus:

– de verhouding onderwijzers-leerlingen is gemiddeld 1:30,

– onderwijzers en staf mogen geen lijfstraffen geven,

– vrije bijlessen voor studenten, die voor een examen gezakt zijn,

– per jaar zijn er minstens 200 lesdagen. Vrijdag wordt een halve dag lesgegeven en zaterdag is een vrije dag. Er is een vakantie van ongeveer een maand tijdens Dashain/Tihar. Verder is er een wintervakantie van een maand en 12-15 dagen zomervakantie,

– schooluren zijn: in de zomer: 09:00 – 16:15 (maart t/m oktober) in de winter: 09:30 – 16:05 (november t/m februari)

– de mogelijkheid om naast Engels ook Tibetaans te leren

– culturele vorming (muziek/dans, schilderen, excursies) en sport

– HIMS heeft een eigen bibliotheek, een eigen zwembad en een eigen bakkerij,

– een schoolbus voor het halen en brengen van day-boarders.

IMG_0089

Door Kame Sherpa wordt een kamer gehuurd, welke naast het HIMS terrein ligt. Hier woonde Kame met zijn vrouw en 3 kinderen de eerste jaren, terwijl zijn kinderen als day-boarder de lessen volgden. Hierdoor bleef het gezin bij elkaar, hetgeen we erg belangrijk vonden. Kame kreeg voor deze huur en voor alle duurdere kosten in Kathmandu, het verschil dat we als stichting zouden betalen om zijn kinderen als full-boarder naar HIMS te laten gaan.

Sinds 2013 volgt de oudste zoon Phury geen school meer en woont met zijn vrouw en kindje in het ouderlijke huis in Duble. Kame en zijn vrouw zijn ook teruggegaan naar Duble.

Pem Doma en Yangi wonen nog in de huurwoning, waar Kame regelmatig op bezoek komt.