Bezoek aan Lumbini in 2008

04-12-2008

Kathmandu - Lumbini

's-Morgens vroeg vertrekken we in een auto, met chauffeur Arjun Dhakal, van Multiadventure, naar Lumbini. Het Hill Top Restaurant, waar we al om 20 minuten over negen zijn is een vaste rustplaats op deze route. Kame en Arjun ontbijten hier.
Om 10:43 uur zijn we bij de wegsplitsing in Muglin en om 12:03 uur passeren we het pickup punt voor Island Jungle Resort in Chitwan.

Vervolgens staan we om 5 uur bij de ingang van het Lumbini Garden New Crystal Hotel, een mooi hotel, waar Ngima van Multiadventure kamers voor ons gereserveerd heeft. Kame en Arjun krijgen hier ook een kamer. Het hotel, waaraan nog gebouwd wordt, ligt schuin tegenover de hoofdingang van de Sacred Garden. Daar ligt ook het dorpje Buddhanagar.

Wanneer Anita en ik naar het restaurant gaan om te dineren biedt men ons aan om gebruik te maken van een buffet voor een grote groep monnikken, die later zal komen. We nemen dit dankbaar aan, want wat er op de menukaart aangeboden wordt maakt ons niet enthousiast.
Wanneer we na het diner in de hal achter een biertje zitten arriveren de monniken. Er zijn blijkbaar een paar heel belangrijke bij, want ze worden met alle egards ontvangen en die blijken het ook gewend te zijn zo ontvangen te worden. Na hun diner geven ze zelfs een fotosessie in de hal.

De hotelmanager zegt dat ze morgen ook komen en wij nemen ons voor om dan met het fototoestel in de aanslag klaar te staan. We zitten eerste rang, ook voor de puja die de monnikken bij hun klooster, 100 meter verderop, houden.

05-12-2008

Sacred Garden en Sakya Monlam

Na het ontbijt gaan we naar de Sacred Garden.
Het is al lekker warm, maar de dauw is nog niet verdwenen van de bloemen.

We bezoeken achtereenvolgens de Maya Devi tempel en omgeving, de eeuwige vredesvlam, de kopie van de Swayambunath stupa, de Nepalese bijdrage het Drubgyud Choeling klooster, het Chinese klooster, de bijzonder mooie bijdrage van de Duitse Tara Foundation en het Thaise klooster om daarna langs het Cambodjaans klooster naar de hoofdingang terug te gaan om in het dorpje daar te gaan lunchen.

De middag brengen we door bij het Tashi Rabten Ling klooster, waar de puja gehouden wordt. Dit is het Sakya Monlam festival voor de vrede, dat elk jaar in Lumbini plaats vindt. Dit jaar voor de 17-de keer.

Om zeven uur staan we in de hal van het hotel klaar om de aankomst van de Sakya Lama en zijn gevolg te fotograferen. Ik ben een beetje laat, maar morgen krijgen we nog een kans.

06-12-2008

Sacred Garden en Sakya Monlam

Vandaag beginnen we bij de volledig witte Japanse vredespagode, die in de volle zon ligt te blikkeren.
Bij het bezoek aan het bijbehorende tempeltje krijg ik een trommeltje in de handen gedrukt en uit goed fatsoen moet ik even meedoen aan de ceremonie. Ik wilde eigenlijk alleen maar een geluidsopname maken.
Drummer
Ik ben een slechte trommelaar. Misschien kreeg ik daardoor een terechtwijzing toen ik juist bij de ingang van het tempeltje mijn gympen weer aantrok. Dat had een paar meter verderop moeten gebeuren - ik bevond me nog in het voorportaal van de tempel.

Via het museum gaan we naar het Myanmar gouden klooster en de Gautamitempel.
Dan is het weer tijd voor de lunch.

De middag is een herhaling van gisteren, maar ik maak de fout om bij de aankomst van de Sakya Lama meer aandacht te hebben voor het gedrag van de toeschouwers dan voor de belangrijke bezoekers. Dat maak ik echter goed door me bij de fotosessie, na het diner, naar voren te dringen.

Sakya Trizin groepsfoto

Ontspannen groepsfoto met Z.H. Sakya Trizin.

Zegening

Pelgrims gaan naar Z.H. Sakya Trizin voor een zegening.

Anita

Als westerlingen vallen Anita en ik behoorlijk op bij de Monlam.

07-12-2008
We vertrekken naar Bardia.