Nieuwsbulletin 8

Nieuws  van 27 december 2009

Bezoek aan Duble

Katten Ik ben een paar dagen in Duble geweest en heb daar gekeken hoe de zonnepanelen en kachels, die we in het begin van het jaar gegeven hadden, gebruikt worden en of ze voldoen.

De mensen zijn er blij mee. In de huizen met een kachel hangt maar heel weinig rook. Ik had er tenminste geen last van terwijl ik daarentegen in de andere huizen vaak al na een paar minuten naar buiten vluchtte. Dat de 21 Watt zonnepaneelinstallaties voldoende licht zouden leveren was wel te verwachten, maar de mensen waren ook blij met de kleine solar tuki's. Ze blijken juist voldoende licht te leveren en kunnen twee dagen zonder zon overbruggen.
Naast de inspectie van de zonnepanelen en kachels heb ik ook het Pakhe drinkwaterproject bekeken, dat twee maanden geleden was afgesloten. De mensen lieten vol trots zien wat ze met financiële steun van Stichting Nijmegen Sherpaland hadden gebouwd.
(Foto)verslag van mijn verblijf in Duble.

Schenking aan de school

Keyboard Ter gelegenheid van mijn bezoek hebben we de school nieuwe volleybal en een elektronisch keyboard (Casio CTK-230) gegeven. De leraren noemden dat een piano.
Het apparaat werkt op 9 Volt uit een nettransformator of uit 6 alkalibatterijen van 1,5 Volt. De school heeft geen elektriciteit en regelmatig alkalibatterijen kopen is voor hun bezwaarlijk. Daarom hebben we er nog een 5 Watt zonnepaneel, 12 Volt loodaccu, laadregelaar en een spanningsomvormer van 12 naar 9 Volt bij gedaan.

Domini Sherpa

Domini Sherpa Bij het bezoek aan de Jana Jyoti Primary School werd me verteld dat een van de kinderen, die we daar sponsoren, al bijna een half jaar niet meer naar school kon als gevolg van een val. Dat was Domini Sherpa, die al slecht kon lopen doordat ze haar rechter knie niet meer recht kan buigen. Ze was al met haar vader naar het ziekenhuis in Okhaldhunga geweest, maar daar had men haar niet kunnen helpen. Haar vader had haar naar de school gedragen en ze verplaatste zich daar met behulp van een telescoopstok. Het was duidelijk te zien dat het been haar pijn deed. Tijdens de verdere trekking liet me dat niet meer los. Normaal herstelt een kind toch redelijk snel van een val en een botbreuk zou men in het ziekenhuis van Okhaldhunga toch wel gezien hebben? In de doelstelling van de stichting staat niets over medische hulp, daar hebben we geen verstand van - we helpen de mensen om hun kinderen een betere scholing te geven. Maar dan moet je wel eerst naar school kunnen gaan.
Toen we in Sangutar afscheid namen van de dragers heb ik de vader gevraagd of hij zijn dochter, op onze kosten, voor onderzoek naar Kathmandu wilde brengen. Afhankelijk van dat resultaat zouden we dan over het hoe en wat van een eventuele behandeling kunnen beslissen. Hij nam dat voorstel graag aan en ik gaf hem een voorschot voor de reiskosten. Bij terugkeer in Kathmandu zal ik voorbereidend werk doen, dan zoals gepland naar Chitwan gaan en bij terugkomst daarvan verwacht ik Domini in Kathmandu.
Indien U interesse hebt in mijn ervaringen met het Nepal Orthopaedic Hospital in Kathmandu en wilt weten hoe het verder gaat met Domini, dan kunt U verder lezen op de projectpagina.

Een watermolen in Bhotechaur

jnato

Een draagbare 'jnato', hand-graanmolen, in Bhotechaur

Bhotechaur is een buurgemeente van Duble. Je komt er doorheen wanneer je naar het zuiden gaat, richting het busstation in Sangutar. Een groep van 38 huishoudens heeft plannen om een watermolen, 'pani ghatta', te gaan bouwen. Alleen de realisatie schiet niet op, want zoals altijd is er een tekort aan geld.
Op de plaats, die men in gedachten heeft, is er, zeker in de zomer, tijdens de natte moesson, voldoende water.
Volgens hun schatting is 350 Euro voldoende om al het materiaal te kopen en naar de bouwplaats te vervoeren.
Ik beloof hen dat bedrag te sturen zodra ik weer thuis ben.

Verdere informatie op de projectpagina.

Kombischool 'De Pas' in Helden

20091216-121152_C5D9_dePas.jpg 20091216-121246_C5D11_dePas.jpg

20091216-112236_C5D5_dePas.jpg 20091216-100830_C5D3_dePas.jpg Samen met Anita en Jan ben ik in Helden op de Kombischool 'de Pas' geweest om de kinderen uit te leggen wat de stichting doet voor kinderen in Nepal.
Ik ben nog geen week terug uit Nepal en kan ze dus de meest aktuele informatie, zoals die over Domini Sherpa, geven.
Mijn ervaring met voor een klas staan is minimaal, alleen een keer wat vertellen over klimmen in de bergen. Maar ja, dat is een hobby, die wel tot de verbeelding spreekt. Ik had niet verwacht dat de kinderen bij dit onderwerp zo aandachtig zouden luisteren en meedenken om oplossingen aan te dragen voor problemen die genoemd werden.
Na de kerst-inn, die een paar dagen later georganiseerd werd, hebben de kinderen een geldinzameling gehouden met als resutaat dat we de Jana Jyoti school in Duble 355 Euro kunnen geven.
We nemen contact op met de leraren en leiding van de school om vast te stellen welke dingen het meest urgent zijn en we brengen natuurlijk verslag uit van wat er met het geld gebeurt.
Kinderen, en ouders, hartelijk dank voor jullie hulp. 'Kei gaaf'!! (of is deze term alweer in onbruik?)

(Ton van der Kop)

Voetnoot image