Nieuwsbulletin 7

Nieuws  van 15 juni 2009:

We ontvingen het overlijdensbericht van twee bekenden. Het betrof Mathbir Tamang en Ngima Dawa Sherpa.

Mathbir Tamang
Mathbir was een van de 16 kinderen op de Jana Jyoti Primary School in Duble, waarvoor we de aanschaf van schoolbenodigdheden betalen. Uiteindelijk kwam zijn dood als een verlossing, want hij had een ongeneeslijke vorm van kanker. Het is moeilijk om te accepteren dat een zo jong kind al dood moet gaan.

Ngima Dawa Sherpa
De dood van Ngima Dawa Sherpa was volkomen onverwacht. Als manager van Multiadventure stond hij midden in het leven. Hij was de man met de meeste contacten met de klanten. Toen Kame me vertelde dat Ngima was gestorven was ik echt van slag; zo kort geleden had ik nog contact met hem over een geplande trekking. Ik had graag met hem te doen. Niet alleen zakelijk maar meer nog op persoonlijke basis. Ik hoop dat de Multiadventure-familie een kundige opvolger weet te vinden. Ik hoop ook dat iemand de sociale aktiviteiten van Ngima overneemt.

Yangyi Sherpa
Vanaf het begin van dit schooljaar sponsoren we Yangyi Sherpa. Ze is begonnen in de eerste kleuterklas, L.K.G., van de Himalaya International Model Higher Secondary School (HIMS).
Ze kan samen gaan met haar grote zus Doma, die met goede cijfers is overgegaan naar klas 4.

In het verleden heb ik haar naam geschreven als Engi. De inschrijving bij HIMS heeft me echter geleerd welke omzetting in Nepal gebruikelijk is. Het zal nog wel even duren voordat ik al mijn teksten gecorrigeerd heb.

Phuri Sherpa
Phuri Sherpa heeft het inderdaad niet kunnen bolwerken op HIMS. Hij is in klas 6 blijven zitten. Hij is, met ingang van dit schooljaar, overgestapt naar de Kumari English Boarding Higher Secondary School (KEBS). Na het afleggen van een toelatingsexamen kon hij beginnen in klas 7. Deze school zegt op een andere manier les te geven. Ze wil de onderwijsmethode 'leren-door-doen' in de praktijk brengen. Hopelijk slaat deze leermethode aan bij Phuri.

We waren voor hem eigenlijk op zoek gegaan naar een zogenaamde 'vocational' school, een school voor het beroepsonderwijs. Daarbij kregen we te maken met het grote manco in het onderwijssysteem van Nepal. Er is nauwelijks beroepsonderwijs en wat er is, is alleen toegankelijk, wanneer de kandidaat minimaal klas 8 met goed gevolg afgesloten heeft. Phuri had dus maar weinig keus. Ofwel een baantje zoeken in bijvoorbeeld de trekkingbusiness en zich opwerken door het volgen van cursussen (talen, kok, gids), ofwel een school zoeken die hem beter ligt en waar hij het overgangsbewijs van klas 8 naar klas 9 zou kunnen halen, waarna hij meer en andere mogelijkheden heeft. We hebben gekozen voor de school. Ik hoop dat dit de juiste keuze is geweest.
De school ligt in Boudha, Kathmandu en heeft een website: http://www.kumari.edu.np

Janga Tamang
De onderwijzer, Janga Tamang, heeft met ingang van dit jaar een volledig salaris gekregen. Hij heeft onze aanvulling dus niet meer nodig en die is dan ook gestopt.

Dublelee Milijuli Samuha
We zijn begonnen met het ondersteunen van het secretariaat van de Dublelee Milijuli Samuha (DMG). We geven 150 Euro per jaar.
Wij willen graag een gesprekspartner, die regelmatig bereikbaar is en die goed, via e-mail, kan corresponderen in het Engels. Daar kan veel tijd in gaan zitten. Tijd die ook besteed zou kunnen worden aan het verwerven van de hoognodige inkomsten voor het gezin. Het secretariaatswerk voor DMG is te veel om dat er zomaar even bij te doen. Niet alleen de sponsoren willen op de hoogte gehouden worden, maar ook de regering wil het naadje van de kous weten. Projektvoorstellen moeten vertaald worden voor de regering en om ze in het dorp te kunnen bespreken.
DMG heeft een kundige secretaris, Pradeep Tamang, die in Kathmandu werkt en woont.

(Ton van der Kop)

Voetnoot image