Voorlichtingsproject Gezondheid en Hygiëne-2011

Het project
Toen wij te kennen gaven dat we geld beschikbaar hadden voor een dergelijk educatief project, gingen de mensen van de lokale stichting Dublelee Milijuli Samuha (DMG) aan het werk. Het projectvoorstel is opgesteld door Pradeep Kumar Tamang en Kame Sherpa.
Men vond de deskundigen, die het projekt konden uitvoeren. Dat was Ms. Lhakpa Doma Sherpa van het Rural Community Health Service Center Nepal uit de buurgemeente Ragani en een team van het ziekenhuis in de stad Okhaldhunga (Public Health Unit Ragani), te weten Mr. Dilli Karki, de team coordinator, en twee van zijn medewerkers (Health Workers) Mr. Dipak Khatri en Miss Chandra Kumari Rai.
Ook de voorzitter en de penningmeester van het Rural Community Health Service Center, Mr. Ang Kaji Sherpa en Mr. Namgyal Sherpa, waren aanwezig.

Het landelijke gezondheidscentrum in VDC Ragani 9 is opgericht met financiële steun van Micro Projects Nepal in Nederland ( http://www.microprojectsnepal.org/).

De onderwerpen die behandeld werden

- Hygiëne

- HIV/AIDS

- Typhus en longziekten

- Geweld tussen de geslachten

- Diarree

- Veilig moeder worden

- Parasiterende wormen

- Inentingen en gezinsplanning

- Tuberculose

- Medicijnen.

Het artikel van Pradeep Tamang over de gezondheidszorg in Duble (in het Engels), dat de aanleiding was voor het project kunt U lezen op de website van de stichting Nijmegen Sherpaland ( http://www.nijmegen-sherpaland.nl/en/youtube-channel/77-health-care.html).

Ik vind dit artikel zo belangrijk dat ik er een Nederlandse vertaling van gemaakt heb.

De foto's

Deelnemers